od Andre_fux » 11 pro 2014, 10:17
cafe-racer, kousnem: Aerodynamika tak nějak u auta začne hrát roli od cca 60-80km. Doté doby převažují jízdní odpory a automobil tak nevyužije aerodynamický potenciál. Krástě to je poznat, s vytaženými/staženými okny.
Navíc ono to není jen a jen o tom zadeklovat spodek a říkat si jak si vyhrál.. Zakrytí spodku sníží aerodyanamický odpor tak o 10-20% (když se udělá komplexní úprava auta). Rozdíl odporu se střechou nahoře/dole je také kolem 10-20% (čísla si nepamatuji dobře). Něco málo k odporu ti hodí to lešení co máš za hlavou.
A jak ti tady psalo moc lidí předemnou, tak se na to vykašli, protože je lepší žádné zadeklování než nějaké, ale blbé. Může ti to pak dosti nepříjemně rozhodit vyváření auta. Ona automobilka věděla co dělá!! Navíc mx-5tka má jako jedno z málo otevřených aut nevelký rozdíl s a bez střechy.
Když chceš něco studovat tak začni pro začáte následujícími knihama: Fundamentals of Aerodynamics (John D. Anderson),Aerodynamics of Road Vehicles (Wolf-Heinrich Hucho), Race Car Aerodynamics (J. Katz). V češtině něco málo také najdeš, ale to je vše orientováno na letadla. A auta vz letadla je trošku něco jiného.
A o tom, že zadeklování spodku není jen tak jsou problémy letošních F1 (Renault, Ferrari) - měli problémy s přehříváním. Navíc u závodního auta se moc neřeší životnost jednotlivých komponent. U závoďáku stačí když motor a další komponenty vydrží sezónu. A řešení aerodynamiky u Veyrova a podobných monster je trošku jiná liga, tam se tomu věnovalo naplno mnoho let mnoho lidí a hlavně se to řešilo komplexně.
NB 1.6 (81kW) 11.09.1999 Titanium Gray II
NA 1.6 (66kW) 28.10.1996 Montego Blue Mica
„Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci.“ - BaťaOrganizace hromadných nákupů na IL se slevou Aktuální kolo