Už dlouho jsem přemýšlel jak zabezpečit Mazdu, zámek řadící páky neřeší odtah, alarm dneska nikoho nerozhodí a slouží spíš pro centrál než jako další zabezpečení. On-line monitoring je řešením, ale vstupní náklady relativně vysoké a měsíční provoz je od 250 Kč/ měsíčne, sleva na pojištění není špatná, ale na NB havarijní pojistku nemám a mít ani neplánuju.
K úplnému nápadu jak auto zabezpečit vedla delší cesta, jako Ostravák žijící v Brně už dloho používám Google maps, hlavně v telefonu při bloudění městem a v průběžném používání a objevování sem našel LATITUDE, což k myšlence na monitorovaní polohy auta právě přes google maps a sdílení polohy přes latitude, které dokonce umí ukládat i historii pohybu nebylo daleko. Google maps Umí fungovat pouze z určení polohy přes BTS bez nutnosti použít relativně baterkově žravé GPS. Datový profil není dneska u operátorů žádna drahá sranda a doma se mi po změnách telefonů dokonce" válel" nevyužitý symbianový telefon, takže už stačilo najít volnější chvilku, lehce zagooglovat a objednat datovou simku u operátora.
jako příjímač používám letitou Nokii E61,
která loni k vánocům dostala novou baterku ( standartně 1500 mAh) a při normálním používání mi telefon vydržel cca 4 dny (normální používaní je v mém případe asi 11 hodin hovorů měsíčně, sms nepočítám, v průběhu dne nějaké data). V pohotovoti umí 13 až 17 dní. Nechtěl jsem permanentní připojení nabíječky na auto baterku, tu a tam může Mazda stát týden i dva na firmě, (v střeženém prostoru) a po této době ji pořád potřebuju nastartovat, takže v té chvíli není potřeba řešit hlídání a prioritou je potom nastartovat auto.
Datovou simku v mém případě dodal Vodafone (se službou "po svém" je to 150 kč/ měs.), číslo svou částí obsahuje RZ
a dá se na něj normálně dovolat, u Vodafone se dá nastavit limit na provolanou částku, u mě nastaveno na 200 Kč, kdyby někdo auto ukradl a chtěl si telefonovat. Zároveň není aktivní roaming, tu a tam jezdíme k příhraničí a datový roaming fakt nemusím.
Samotná instalace má dvě fáže, programy do telefonu a pak fyzickou montáž do auta.
Sofw.:
Telefon dostal Google maps, dokonce vlastní emailovou adresu pro registraci v Latitude, v aplikaci sem nastavil sdílení přesné polohy a jako kamarády si přidal sebe a přítelkyni. Hlavní prioritou v mém případě byla histore polohy, když auto ukradou je dobré vědět kudy jelo a hlavně nutné vědět kde objevili telefon. Zároveň jsem telefon doplnil o aplikaci, která má nastaveno pokusit se telefon každý den v 8, 12, 18 a 22 hodin probudit pokud je vypnutý (z důvodu vybité baterky), zároveň dostal aplikaci, která automaticky po spuštění telefonu zapne aplikaci Google maps, a zároveň o aplikaci, která po zavolání na telefon automaticky přijme hovor a přepne na HF. PIN a zabezpečení telefonu je vypnuté a jako ochrana účtu slouží limit u vodafonu a na sim kartě nastavené povolené čísla pro odchozí hovory.
fyzická montáž:
Mazda dostala další zásuvku pro napojení autonabíječky, která je spínaná až po zapnutí klíčku. Místo, kde je přesně samozřejmě neřeknu
, ale v autě je na to místa dost a dost. v konektoru zatím nemám připojené nic, ale budu dodělávat externí mikrofon ( ať je slyšet co se v autě a jeho okolí děje).
PO týdnu provozu můžu říct, že to fakt funguje a ačkoliv bez GPS, tak je to velmi přesné. Jako budoucí rozšíření, kromě pevnější zástavby mikrofonu HF a eterního reproduktoru, plánuju to, že výstup alarmu spustí implus pro vytočení mojeho čísla.
V souhrnu mě to bude stát oněch zmiňovaných 150 kč měsíčně, není to o moc míň, ale v mém případě jsem měl telefon jako vstupní zařízení, byl doma a stejně nevyužitý. Nechci tím určitě hanit komeřční vyhledávací služby, spíš ukázat možnost levnější alternativy.
p.s. Nedělám ani u Googlu, Nokie nebo Vodafonu.
Mazda 3 a k tomu nějaký fašista.....