Jaké pneu ....

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod riderhenry » 08 bře 2011, 00:38

No, muzem si tady opakovat kazdy to svoje a reagovat jen na to, co se nam hodi, porad dokola... Kaslu na to :D Ale rad se pripadne poucim ;)
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod PavelS » 08 bře 2011, 00:47

Jde o to, že na přední nápravě máš v 99% případů motor, čili slušnej přítlak na gumy - stačej teda i horší malinko (nebavíme se o sjetých). Vzadu vzniká snadno odlehčení, čili ztráta kontaktu (aquaplaningu). Proto vzadu aby zadek snadno neulítnul při odlehčení by měli bejt lepší gumy - protože předek se odlehčuje jen při akceleraci. Krize vznikaj při deceleraci, teda při odlehčení zadku. To je teorie se kterou jsem se ztotožnil - a popravdě fuguje, zvláště u MX-5 kde jsem skoro nikdy nezažil nedotáčivost, ale právě ztráta kontaktu zadních gum mě občas překvapí. Nevnucuju ti jí - jen mi prostě nestačí tvoje "přetáčivej smyk se líp řídí", nebo "Michelin to říká" jako argument - to je kravina v tomhle případě.Sorry - beru to jako diskuzi, ne jako hádku - doufám, že ty taky 8-)

edit: P.S.: ale na okruh bych to dal obráceně pochopitelně - protože tam mi jde o zábavu...(!) :) Jen v provozu je pro mě bezpečnost na první místě už... :)
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 3914
Registrován: 18 led 2010, 19:28
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod riderhenry » 08 bře 2011, 01:11

Jenez to uz pak taky zalezi i na geometrii, taky muzou byt rozdily v NA, NB a NC... Zrovna u toho aquaplaningu bych rozhodne tvrdil, ze je dulezitejsi vzorek ve predu, protoze zadni kola uz jedou v rozrazenych kolejich, zatimco predni rozrazeji stojatou vodu. Nejak mi porad prijde, ze vzorek uz nehraje pri odlehceni zadku az takovou roli. Oprav me, jestli neco rikam spatne - ke ztrate prilnavosti kvui mensimu vzorku dojde v tom pripade, ze se pneumatika otaci tak rychle, ze nestiha odvest vsechnu vodu a zacne plavat (to, cemu se rika aquaplaning). Jinak je u prilnavosti zasadni vztycna plocha, smes... No a kdyz si tohle zasadim do toho, co jsem napsal na zacatku prispevku... Ja nevim, mam proste takovou zkusenost, ze jezdit na prednich gumach s malym vzorkem je o hubu pri kazdem desti, protoze kaluz cekat nemusis, zatimco v zadu me to tak maximalne vic bavi, ale nikdy mi to nezpusobilo problemy. Mozna bych to rozvedl jeste dal - kdyz jsem na predek nazul upne nove T1R, ktere maji jeste vetsi vzorek, nez nove R1R, ktere jsem mel vzadu, stejne mi kvuli smesi (predpokladam) vzdycky auto slo nejdriv po predku a ten relativne maly vzorek vzadu vzdycky stacil. Ted ale co si mam predstavit pod pojmem krizova sitauce? Panicke brzdeni v zatacce? Moc velka najezdova rychlost? Nahla zmena smeru? Pri jednom se roztocis, pri druhem pujdes po tecne ven atd. vzorek nevzorek, jen to muze prijit driv nebo pozdeji. Nejak si to porad nejsem schopny do niceho zasadit.
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod willy2.0 » 08 bře 2011, 10:25

radep píše:
riderhenry píše:Praveze ja se snazim rict, ze to logiku zadnou nema. Ty tvrdis, ze strom trevis v pretacivem smyku a v nedotacivem se mu vyhnes, ale nejak jsi nevysvetlil, proc? Jak uz jsem rikal, pri pretacivem smyku mas porad moznost auto ovladat i v tom smyku...

Jenže trefit strom v přetáčivém smyku => smrt (trefíte ho dveřmi). V nedotáčivém ho trefíš předkem => velká vrstva deformačních zón na to konstruovaných.
Krom toho pro obyčejné lidi je důležitý postup v případě smyku. Nedotáčivý smyk - dát nohu z plynu a kola se samy chytnou. V přetáčivém smyku uděláte upřímně co? :-) Kontra volantem je jasné, ale už to je problém někdy, přidat plyn, ubrat plyn, stejný?
Navíc teorie je strašně pěkná, ale až jednou dostanete přetáčivý smyk jen tak na rovné cestě, kdy to naprosto nečekáte, tak budete překvapení jakou obrovskou rychlostí se to všechno semele. Člověk má pak prostor na jeden pohyb volantem maximálně... (navíc v této situaci nedotáčivý smyk ani nedostanete nikdy)...

Já za sebe dávám lepší pneu vždy dozadu. Ale řekl bych, že je to hlavně dáno vozy, které mám. BMW je kousavá přetáčivá potvora :-) bez stabilizace. Vždy jde do přetáčivého smyku. Mazda se tváří neutrálně, vlastně ani nevím jak se chová (s pneu 225/35/17 to moc nejde), pro jistotu bych dal taky dozadu. Na druhou stranu, otcova fabie je strašně nedotáčivá, tam bych váhal.



Díky, žes mi nahrál...
Když chytneš nedotáčivý smyk , na jetejch gumách , tak ti zpravidla nepomůže ani svěcená voda natožpak noha z plynu :lol: !
...(zažil jsem si to hodněkrát, hlavně dřív, když jsem měl jetý gumy na předku zpočátku)...
Vlastně píšeš, že lepší je bourat předkem. Zajímavý :lol:
Já si myslím, že lepší je nebourat vůbec, kort ne při sport.svezení...Jelikož mám za sebou takový krize, že by se některý pozvraceli z toho, říkám jediné, rozhodně si dám vždycky lepší pneu na předek.

A ještě něco, to, že se zadohrab jen tak na rovině utrhne co to má bejt....No nevím, kdyby vás svezl někdo 120km/h na sněhu v M3(vůbec nehezkej pocit :lol:
Divili by jste se jak je to řiditelný a nepochybuju o tom, že Miata bude nějak horší zadokolka co se týče řízení na nezp.povrchu...Auto si kámoš rozhazoval bud doleva, nebo doprava bokem, krásně to jelo vždy za předníma kolama..Nechápal jsem hlavně příjezdy do vesnice táhlej bok v 80ti...střídala to opačná zatáčka krásně si to přehodil...nemělo to chyby i kámoš s Evem 9 co jezdí MMČR docela čuměl! Jen se toho nebát....Prostě na limit tady nikdo na nezpevevněným povrchu s Miatou nejezdí na těhlech sračk.ách, nevěřím tomu, takže bych vynechal debaty o tom , co když. A kdo měl víc krizí... :oops: A jestli jo, točte videa, žádný pěkný jsem ještě neviděl u nás...co se týče sněhu a bordelu. A mrknul bych se rád. Tak snad časem...

Jezděme tak, na co se cejtíme. To je moje zlatý pravidlo. Čabas
Maximum Atack"
willy2.0
 
Příspěvky: 370
Registrován: 04 úno 2011, 20:07

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod radep » 08 bře 2011, 10:45

willy2.0 píše:A ještě něco, to, že se zadohrab jen tak na rovině utrhne co to má bejt....No nevím, kdyby vás svezl někdo 120km/h na sněhu v M3(vůbec nehezkej pocit :lol:
Divili by jste se jak je to řiditelný a nepochybuju o tom, že Miata bude nějak horší zadokolka co se týče řízení na nezp.povrchu...Auto si kámoš rozhazoval bud doleva, nebo doprava bokem, krásně to jelo vždy za předníma kolama..

Nechce se mi to tu už rozebírat široce, takže jenom takto: Ano dostal jsem smyk na krásné rovné cestě... zrychloval jsem, proti jelo auto, cesta byla úzká, takže jsem se mu trošku vyhýbal ke krajnici, kde bohužel bylo dost kluzko. Jedno kolo mělo dobrou přilnavost, jedno kolo žádnou. A bylo to... Skončil jsem dveřmi v betovoném sloupu :-) Naštěstí jen tak lehce, že mi to pouze škráblo lak - nejel moc rychle. Asi jsi nic takového nezažil, nemluvil bys tady takové věci jako že je to řiditelné... ne není... máš prostor pro jedno trhnutí volantem, které tě ideálně pošle do škarpy přímo, nebo bokem...
Je rozdíl když jedu a v zatáčce si nechám ustřelit zadek auta do driftu. Ano, víš kolikrát denně to v zimě dělám? :D Souhlasím s tím, že je to krásně říditelné, to opravdu je... Ale není to smyk, který se ti stane bez varování, když se zrovna kocháš krajinou. :-)
NB 1.8, 1999, LSD, brdzy: Hawk HP+, EBC UPS, BF307+, Motor: komplet GO (YCP písty, Hastings kroužky)
Uživatelský avatar
radep
 
Příspěvky: 779
Registrován: 15 srp 2010, 23:15
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod willy2.0 » 08 bře 2011, 11:13

Nechci se pouštět do akademickejch debat, nebyl jsem tam, bůhví co se stalo, to víš asi sám nejlíp. A nepřijde mi hlavně, že to nějak souvisí s tématem gumy.
Když je cesta úzká, mám zadokolku a proti jede auto, pojedu klidně krokem radši.
VELKÝ vliv na tohle měla pravděpodobně špéra a ne gumy(koukám, že máš 1.8).
V té M3 např. odřazuješ dolů na sněhu a již dopředu musíš dávat kontra jakoby, protože ta špéra rozhejbe při podřazení celé auto...
Naposledy upravil willy2.0 dne 08 bře 2011, 11:17, celkově upraveno 1
Maximum Atack"
willy2.0
 
Příspěvky: 370
Registrován: 04 úno 2011, 20:07

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod Vavris » 08 bře 2011, 11:15

Já mylsím, že ideální stav je, kdy je na všech pneu vzorek kvalitní a tím to můžem ukončit :mrgreen:

Každá varianta má svoje argumenty pro a proti, oboje jsou důležité, člověk se jim musí přizpůsobit. Já už vzhledem ke koncepci MX-5 nikdy nedám dozadu lepidla a dopředu hujdy, protože by to vlastnosti auta totálně zabilo.

Před dvěma lety jsem na závodech nedobrzdil utaženou zatáčku a chytl jsem takovou nedotáčivost, že se s ní nedalo dělat vůbec nic. Čekání na grip bylo jako čekání na Godota... Nakonec jsem skončil v poli a autu ani mi se dohromady nic nestalo. Na jednu stranu mě děsil ten pocit absolutní bezmoci, na druhou stranu, kdybych v tom samém místě dostal přetáčivý smyk, pravděpodobně bych se napích na svodidla :mrgreen: Každopádně s výraznou nedotáčivostí se prostě nedá dělat opravdu skoro vůbec nic, jen čekat na náraz...

je to vlastně takové něco za něco - za možnost alespoň jakési ovladatelnosti člověk zaplatí mnohem horší pozicí, pokud se nárazu nevyhne
back in the business 8-)
Uživatelský avatar
Vavris
 
Příspěvky: 1439
Registrován: 13 led 2011, 23:40

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod dopr » 08 bře 2011, 11:17

Vavris píše:Já mylsím, že ideální stav je, kdy je na všech pneu vzorek kvalitní a tím to můžem ukončit :mrgreen:

Svata slova :lol: Kupuju vzdycky 4 gumy. Na predku se mi driv sjedou hrany nez samotny vzorek, takze resit, kam ktere gumy dat, je mi jedno :P
.:. MX-5 NC Expression, 2.0, 118kW/160 HP, L.S.D, 6 gears .:.
:.EX: MX-5 NB, 1.8, 103kW/140 HP, L.S.D, 6 gears, Nardi Torino, Bilstein B8 + Tein S-tech springs:.
Obrázek
Uživatelský avatar
dopr
 
Příspěvky: 3489
Obrázky: 3
Registrován: 14 led 2010, 11:36
Bydliště: Moravský kras

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod willy2.0 » 08 bře 2011, 11:23

Hodně na to tlačíš, si nedotáčivej. Ale bud v klidu, jezdil jsem zpočátku stejně, až u CTRa , který mělo sklony k nedotáčivosti jsem trochu poupravil styl můj.
Clio je bezvadnej neutrál, MX5 ma maličko sklony bejt nedotáčivá, ale to každá zadokolka zpočátku...Takže to chce bejt jemnější, jinak budeš na předku sjíždět hrany" jak píšeš...
Maximum Atack"
willy2.0
 
Příspěvky: 370
Registrován: 04 úno 2011, 20:07

Re: Jaké pneu ....

Příspěvekod dopr » 08 bře 2011, 11:32

Me to sjizdeni hran ale nevadi. Ja klidne najedu do zatacky pod plynem, kdy v ten moment hrany trpi a pak pred apexem jemne plyn uberu, kdy se krasne prenese teziste auta a samo ti zatoci k apexu :)
.:. MX-5 NC Expression, 2.0, 118kW/160 HP, L.S.D, 6 gears .:.
:.EX: MX-5 NB, 1.8, 103kW/140 HP, L.S.D, 6 gears, Nardi Torino, Bilstein B8 + Tein S-tech springs:.
Obrázek
Uživatelský avatar
dopr
 
Příspěvky: 3489
Obrázky: 3
Registrován: 14 led 2010, 11:36
Bydliště: Moravský kras

PředchozíDalší

Zpět na Kola, pneu a geometrie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron