Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod evlo » 23 zář 2016, 00:57

No to byl jen takovy napad, protoze mam NB z kteryho beru dily a je to 1.8, nechtel jsem si moc komplikovat zivot a hledal jsem nejakou jednoduchou moznost, ono mam jeste i RHD NA 1.8 jako DD z ktereho by sel motor vzit, ale to je me lito rozebirat, kdyz bez problemu funguje. Klimu prave nemam v zadnem aute celou, takze bych bud musel nekde koupit dost klima dilu (ta RHD NA ma trubky a vnitrek klimy, ale vepredu vse chybi) nebo prave koupit 1.6 s klimou a swapnout motor.
Perfekcionizmus je zlo, ale vim, ze kdyz bych sel do 1.6, tak si furt budu rikat, ze to prece muze byt lepsi o 10%, na to se znam moc dobre :(

Jinak mam to samo vyzkouseno, ze u serioveho auta jede do stovky 1.6 a 1.8 stejne.

A u te klimy jsou zas nejake dily jine pro RHD a LHD, takze i kdyz dily na RHD klimy jdou sehnat vpohode z UK, tak pro LHD moc ne, jeste to nastuduji, asi by mel byt rozdil jen v tech hlavnich trubkach a treba furt pujdou koupit nove.

Jsem si vymyslel cestu nejmensiho odporu, proto se me libi prave ta me221, ze je to fakt temer plug and play.

Takze budu furt cekat jestli se nejaka LHD NA 1.8 s klimou nekde neobjevi, to je zda se nejkomfortnejsi pristup, ostatni me prijde, ze prinasi zbytecne moc komplikaci.
evlo
 
Příspěvky: 852
Registrován: 24 zář 2011, 21:12

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod evlo » 23 zář 2016, 22:14

Kazdopadne diky Rudy, za to info o konkretnich turbech, konecne v tom mam uz trochu jasno, podle bys to cos me poslal do PM mohl dat i sem, myslem, ze by to par lidem co fakt zacinaj vsechno studuji pomohlo.
evlo
 
Příspěvky: 852
Registrován: 24 zář 2011, 21:12

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod PavelS » 25 zář 2016, 22:25

Klimu máme kdyztak jak NA, tak NBfl :)
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 3914
Registrován: 18 led 2010, 19:28
Bydliště: Praha

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod Tommy014 » 26 zář 2016, 13:01

PavelS píše:Klimu máme kdyztak jak NA, tak NBfl :)

¨
Jako na prodej nebo v autech ?:-D Pokud na prodej nebo o nějaký víš tak SZ :-D
Tommy014
 
Příspěvky: 651
Obrázky: 2
Registrován: 16 lis 2014, 11:37
Bydliště: Praha

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod Magnum_no » 26 zář 2016, 16:23

jak se u přeplňování turbem reší váha vzduchu? prostě se zahodí?

Tak nějak mi hlava nebere odkud pak jednotka bere množství nasávaného vzduchu. U seriových aut s turběm váha vzduchu je.... ale když vidím jakékoli foto turbo miaty nikde žádná váha není.... :)

Jde mi o to, že když budu s turbem jezdit furt, aby to nežralo 20+ ale třeba do 13l (třeba je to nereálný - nevim) :-D neberu okruhoslalomookreskový režim :-D tam je 20+ v pohodě
Mazda MX-5 NB 1999 10th Anniversary second owner
Uživatelský avatar
Magnum_no
 
Příspěvky: 193
Registrován: 08 lis 2015, 13:01
Bydliště: center of Prague

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod bkralik » 26 zář 2016, 20:10

Při přeplňování se dost často (obvykle) nahrazuje váha vzduchu čidlem tlaku v sání.

Problém je v tom, že váha vzduchu je proprietární (čili k ní není dokumentace) a závislost výstupního napětí z váhy s aktuálním průtokem vzduchu není vůbec jednoduchá. Problém je, že ji ovlivňuje potrubí před/za ní (potřebuje laminární proudění vzduchu) a takový kompresor/turbo jí určitě přesnosti nepřidají.

Kvůli těmhle důvodům se to řeší tím čidlem tlaku vzduchu v sání (zkratka MAP - manifold air pressure). Člověk si může říkat, proč sakra má měřit tlak v sání, ale ono to je ve svém způsobu úplně geniální - množství nasávanýho vzduchu je daný otáčkami (když se to točí víc, tak to víc saje), "zatížením" (prakticky otevření škrtící klapky) a nějakou konstantou, které se říká "objemová účinnost" (VE - volumetric efficiency, ale to je vedlejší). No a tlak v sání právě přesně popisuje to zatížení - když je škrtící klapka zavřená, tak je tlak v sání "skoro úplně vakuum", protože motor saje furt stejně ale my mu vzduch škrtíme, a zatížení je minimální, motor jede na volnoběh. Naopak když je klapka otevřená - plný plyn, je v sání "prakticky atmosferický tlak" a zatížení bude asi maximální. A geniální (dobře, asi silnej výraz) mi to právě přijde v tom, že nezáleží na reálné poloze škrtící klapky, ale snímá to přímo to "zatížení". Protože mít čidlo na škrtící klapce, tak musí člověk řešit, že v malých otáčkách stačí miniaturní otevření škrtící klapky (malé otáčky = motor chce jenom maličko vzduchu), zatímco u omezovače je potřeba mít klapku fakt otevřenou naplno. Tohle to řeší nějak implicitně, samo.

Takže závěrem - jednotka potom množství nasávaného vzduchu normálně má, jenom dopočítané z víc konstant. Plus další, úplně vedlejší věc je to, že máme lambdasondu a ty můžeš množství paliva řídit i zpětnovazebně, z toho kolik ti zbylo nespáleného kyslíku ve výfuku. Ale to samozřejmě funguje jenom v nějakých režimech (jako třeba ustálená jízda) a má to svoji časovou konstantu (nereaguje to hned), takže ten nějaký primární senzor je furt potřeba.

Omlouvám se, jestli jsem něco vysvětlil blbě. Když mě někdo opraví, budu jenom rád :-)
1.6 NB (rv. 2000) Twilight blue - Španělka

další šroty:
Mazda RX-8 (rv. 2006, 1.3 wankel, 170 kW) - WinterCar
Alfa Romeo GTV6 (rv. 1980, 3.0 V6, ~ 130 kW) - Červená - Historik hysterik
Uživatelský avatar
bkralik
 
Příspěvky: 126
Registrován: 24 črc 2015, 20:08
Bydliště: Královehradecko

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod Magnum_no » 26 zář 2016, 20:35

diky moc za vysvetleni:)
Mazda MX-5 NB 1999 10th Anniversary second owner
Uživatelský avatar
Magnum_no
 
Příspěvky: 193
Registrován: 08 lis 2015, 13:01
Bydliště: center of Prague

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod Zed » 27 zář 2016, 00:23

bkralik píše:Při přeplňování se dost často (obvykle) nahrazuje váha vzduchu čidlem tlaku v sání.

Problém je v tom, že váha vzduchu je proprietární (čili k ní není dokumentace) a závislost výstupního napětí z váhy s aktuálním průtokem vzduchu není vůbec jednoduchá. Problém je, že ji ovlivňuje potrubí před/za ní (potřebuje laminární proudění vzduchu) a takový kompresor/turbo jí určitě přesnosti nepřidají.

Kvůli těmhle důvodům se to řeší tím čidlem tlaku vzduchu v sání (zkratka MAP - manifold air pressure). Člověk si může říkat, proč sakra má měřit tlak v sání, ale ono to je ve svém způsobu úplně geniální - množství nasávanýho vzduchu je daný otáčkami (když se to točí víc, tak to víc saje), "zatížením" (prakticky otevření škrtící klapky) a nějakou konstantou, které se říká "objemová účinnost" (VE - volumetric efficiency, ale to je vedlejší). No a tlak v sání právě přesně popisuje to zatížení - když je škrtící klapka zavřená, tak je tlak v sání "skoro úplně vakuum", protože motor saje furt stejně ale my mu vzduch škrtíme, a zatížení je minimální, motor jede na volnoběh. Naopak když je klapka otevřená - plný plyn, je v sání "prakticky atmosferický tlak" a zatížení bude asi maximální. A geniální (dobře, asi silnej výraz) mi to právě přijde v tom, že nezáleží na reálné poloze škrtící klapky, ale snímá to přímo to "zatížení". Protože mít čidlo na škrtící klapce, tak musí člověk řešit, že v malých otáčkách stačí miniaturní otevření škrtící klapky (malé otáčky = motor chce jenom maličko vzduchu), zatímco u omezovače je potřeba mít klapku fakt otevřenou naplno. Tohle to řeší nějak implicitně, samo.

Takže závěrem - jednotka potom množství nasávaného vzduchu normálně má, jenom dopočítané z víc konstant. Plus další, úplně vedlejší věc je to, že máme lambdasondu a ty můžeš množství paliva řídit i zpětnovazebně, z toho kolik ti zbylo nespáleného kyslíku ve výfuku. Ale to samozřejmě funguje jenom v nějakých režimech (jako třeba ustálená jízda) a má to svoji časovou konstantu (nereaguje to hned), takže ten nějaký primární senzor je furt potřeba.

Omlouvám se, jestli jsem něco vysvětlil blbě. Když mě někdo opraví, budu jenom rád :-)


Hezky vysvětleno :)
Něco doplním:
- Hodnota MAP je u atmosféry max 100kPa a tlak max 0psi, u přeplňování je hodnota MAP přímo závislá na vytvořeném tlaku, klidně třeba přes 200kPa, 10psi je cca 175kPa atp.
- Standalone ECU se "jen" přenastaví na používání MAP senzoru (OEM neumí fungovat bez hodnot z MAF) a stále počítá jak s hodnoutou MAP, tak i s hodnotou polohy klapky (TPS), takže počítá sice z jiných konstant, ale pořád záleží na poloze TPS. Motor nemůže jet na plnej plyn jen napůl. Což takovej důležitější detail pro správný nastavení a chování motoru je variabilní čidlo v klapce - do NAfl bylo čidlo jen on/off. Čidlo na škrticí klapce má každá MX-5.
- OEM lambda je schopna určit jen dva stavy pro jednotku = chudá směs (nad hodnotu X) anebo bohatá směs (pod hodnotu X), takže jednotka reaguje až na mezní stav. Proto se používá širokopásmová lambda, která je schopna říct přesnou hodnotu směsi v daný moment. Jednotka v reálném čase dle hodnot AFR může upravovat směs a nereaguje až na mezní stav. Zároveň díky MAP a TPS senzoru ví, v jaké oblasti zátěže je.
- Všechny 3 věci spolu souvisí a dle všech se jednotka následně chová - v reálném čase. Nedá se říct, že by nějaký senzor či hodnota z něj měla navrch před tou druhou.
charged "beauty"
charged beast
Miata simply begs to be driven hard!

MX-5 Cup 2018 - http://mx-5cup.cz/
Uživatelský avatar
Zed
 
Příspěvky: 970
Registrován: 25 úno 2011, 12:52

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod bkralik » 27 zář 2016, 00:53

Dík za doplnění, v jedné věci si ale nejsem úplně jistý, a to že je potřeba TPS - spousta starších motorů ho nemá, má tam pouze třeba spínač "volnoběh" a taky fungují...
A s tím plynem - myslel jsem to tak, že když máš třeba 1500 otáček, tak 100 kPa v sání dosáhneš už při třeba polovičním otevření klapky. Protože při malejch otáčkách ta spotřeba vzduchu bude malá a bude stačit menší díra ve škrtící klapce...
1.6 NB (rv. 2000) Twilight blue - Španělka

další šroty:
Mazda RX-8 (rv. 2006, 1.3 wankel, 170 kW) - WinterCar
Alfa Romeo GTV6 (rv. 1980, 3.0 V6, ~ 130 kW) - Červená - Historik hysterik
Uživatelský avatar
bkralik
 
Příspěvky: 126
Registrován: 24 črc 2015, 20:08
Bydliště: Královehradecko

Re: Přeplňovaný dred - dotazy, rady, zkušenosti

Příspěvekod Tomik_84 » 13 říj 2016, 09:03

Poprosím Rudyho, jestli by mohl osvětlit jednu věc. Nedy si dovezl bývalou KaCZabovu bílou NA s kompresorem JR M45. Nakolik je opodstatněné měnit powercard za nějakou jednotku, co mi to extra přinese? Můj laický názor z toho co jsem doposud naposlouchal od lidí co přifukovali MX pětky, tak že čím jednodušší vše je, tím víc si můžeš užívat samotnou jízdu. Navíc ty jednotky taky něco stojí, nedejbože že tam má motor s proměnlivým časováním vaček (2001+), pokud ho tam má. Ta powerkarta má nějaké limity, které stojí u M45 řešit za cenu poměrně vyšší investice do jednotky? (berme že někdo nechce launch-control a jiné vychytávky a chce jen spolehlivě jezdit s vyšším výkonem než série). Dííík Rudy.
Uživatelský avatar
Tomik_84
 
Příspěvky: 120
Registrován: 18 srp 2010, 01:36
Bydliště: Vyškov

PředchozíDalší

Zpět na Technika MX-5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 62 návštevníků