Tak delší dobu plánovaná akce "motor ven, převodovka ven, kontrola spojky, nový ložisko setrvačníku a spojky, přetěsnění vany, motor zpět, nový chladič vody, nová převodovka" se ve spolupráci s tatínkem přítelkyně (v babiččině garáži), který mi byl ochotný pomoct s tím, že on nemá páru, jak na to a jen mi pomůže, aby to šlo rychleji, vydařila. Ve dvou se to lépe táhne.
Optimistický plán byl v pátek motor ven, v sobotu vše udělat, v neděli motor zpět. Realistický byl rezerva do začátku týdne, pesimistický týdenní akce. Nikdy jsem motor z auta nevyndával, ale než jsem se do toho dal, nakoupil jsem nářadí a nastudoval, co se dalo - v garáži jsem neměl přístup k internetu.
Začali jsme po obědě v pátek. Předek auta na stojky, sundat středový panel, manžety řadičky a řadičku samotnou
Pak sundat kapotu, airbox sání, potrubí sání, nádržku ostřikovačů, řemen serva, servo oddělit od bloku, aby nebylo třeba vypouštět ATF, sundat kryt ze svodů, aby byl lepší přístup k přírubě svody - kat, oddělit svody od katu, sundat lanovod od plynu, odpojit hadičku s přívodem paliva do bloku motoru (geniální nápad sundat víčko nádrže skvěle vyšel a nevytekl skoro žádný benzín), sundat stabík, odpojit hadice topení od firewallu, odpojit hadice vody od chladiče, vyndat chladič, odpojit kabelový svazek (startér, alternátor, klapka, váha vzduchu, airbox, CKP, CPS, 3 kabely na předku bloku, zadní lambda), oddělat pomocný spojkový váleček, aby nebylo třeba vypouštět brzdovku a bylo 10 večer.
Poctivě jsem si popisoval koncovky kabelů, abych to nepopletl, ale ono se to skoro nedá splést. Pak jsem dlouho laboroval, jak sundat palivovou hadici z trubky bez spešl kleští, no nakonec to dva šroubováky vyřešily
V sobotu jsme začali pod autem povolením PPF. Nicméně zůstal na svém místě, povolit šrouby na diffu bylo absolutně nemožný
se spoustou času, trpělivosti, horkovzduškou, náhradních očkových klíčů a dostatečně dlouhých trubek se povolit asi taky daly, ale nestálo to za to námahu, když je tu jiná možnost. Takže ven šel střed výfuku (lambda zůstala na autě) a kat, aby šlo převodovku vyhnout do strany pryč z PPF a bylo po problému.
Před sobotním oběděm jsme pokračovali vytažením motoru, což je na celém tomhle procesu asi to nejsnazší. Moc dobře si ale nedokážu představit, jak někdo tahá motor s převodovkou bez vyvažovací kladky na jeřábu, velmi dobře se osvědčila, protože nápravnice zůstala během tahání motoru v autě.
Než fotky tady lépe poslouží timelapse
https://www.youtube.com/watch?v=gpONW_6r9SQJe tam krásně v rychlosti vidět zásek s heverem pod převodovkou a zapomenutá příchytka pomocnýho spojkovýho válečku na šroubu startéru na převodovce, no příště budeme chytřejší... teda příště tam bude od válečku na firewall opletená hadička
Každopádně na to, že na motoru bylo loni všechno kromě vany a olejovýho čerpadla přetěsněno, byl pěkně mastnej. I u zadního gufera kliky, i když ne tolik a uvnitř dutiny mezi motorem a převodovkou téměř čisto.
No nic, spojku dolů, setrvačník dolů a šup s ním na stojan, ať může začít akce vana. Spojka Exedy po roce a 8k km jako nová. Aby ne. A setrvačník krásnej, jen teda těžkej jako prase
A musím říct, že jsem rád, že jsem si koupil stojan na motor. Manipulace pohádková. Jen jsem si na rotaci nasadil delší tyč do stojanu
Každopádně sobotní večer se blížil a na opýkání buřtů to moc nevypadalo, protože práce zbývalo dost. Sundat vanu, opatrně tak, aby plech pod ní zůstal nepoškozený, pak sundat trubici se sacím košem z pumpy, kadmiovaný plech a
V motoru vypadalo všechno hezky, z povzdálí byl na to všechno hezkej pohled.
Spoustu času pak trvalo čištění povrchu mezi vanou, plechem, plechem a blokem motoru. Všechno jsme čistili do čista s pomocí žiletek a nehtů, aby to bylo tip ťop, a na závěr ještě odmastili. Namazat blok silikonem (jo, měl jsem nakoupený dvě tuby Reinzosilu, v podstatě jsem ho koupil naslepo, doporučení bkralika - díky - mě utvrdilo, že jsem chybu neudělal), nasadit plech a půlměsícová těsnění na vanu od Reinze, zase namazat silikonem, nasadit vanu a utáhnout na danej moment. Výsledek se dostavil - asi jsem tam toho dal místy o trošku víc, tak to trochu lezlo ven, ale asi lepší, než míň. Sice to není na fotce vidět, ale zároveň jsem sundal rámeček kolem zadního gufera kliky, tak ten se přetěsnil taky a gufero vyměnilo. Sundat gufero, aniž by se cokoliv poškrábalo, a zároveň nechat hliníkovej rámček na bloku motoru, se zdálo jako nadlidskej úkol. Ale ten rámeček tam žádnej jinej důvod stejně nemá, než aby usnadnil výměnu gufera...
Tím skončil sobotní večer téměř v 23:00 a byl nejvyšší čas se na to vyprdnout.
V neděli bylo krásně a to i v garáži. Silikon mezitím krásně vytvrdnul. Přebytky kolem jsem odřezal žiletkou a mohli jsme se chystat na montáž motoru zpět.
Ve zktrace - vyměnili jsme gufero v setrvačníku, vyměnili jsme spojkový ložisko, přestože starý bylo v podstatě jako nový, setrvačník se hodil zpátky na blok motoru, spojka s improvizovaným přípravkem taktéž - a šlo by to i bez něj, oko opravdu vidí, oko není...
Nová převodovka (no, nová, tahle měla najeto cca 100k, moje 225k) se přicvakla na blok motoru a bylo téměř hotovo.
Z toho člověk nemůže nemít radost
No tak šup s ním zpět + kardan a PPF, výfuk.
Oblíknout, tentokrát s novým chladičem... a opět bylo deset večer.
V garáži jsme nechtěli strávit noc, takže jsme ještě pokračovali v pondělí - dozapojovat elektriku, palivovou hadičku, přidělat sportive vzpěry na podvozek (tady jsem tvrdě narazil, sundat ze zadní nápravy původní "žebřík" byla rasovina hodné metrové trubky a stejně byla potřeba flexa; motýla pod převodovku pro změnu nešlo chytit žádnou z M10 matek, co jsem měl - 1.0 ani 1.5 stoupání na závit nesedělo, ještě zkusím 1.25).
To byly vesměs drobnosti až na ty vzpěry, to chvíli dalo. Pak už jen napustit kapaliny a poprvé nastartovat. Povedlo se. První 2-3 vteřiny byly docela rachot, na sucho. Ale pumpa pumpovala rychle.
Pak ale sledovat, jak se odpařují všechny odmašťovače a odrezovače z bloku motoru nebylo nic příjemnýho, jeden by řekl, že se pálí motor...
no naštěstí to za pár minut přestalo.
Jinak koho to zajímá, v chladiči je Sheron Antifreeze MAXI D na -30°C, v motoru je teď nový 5W-50 VR1 Racing od Valvoline (pokus, předchozí rok a půl jsem vždy dával Max Life 5W-40), v převodovce Valvoline Gear Oil 75W-90 GL-4.
Pak už jen nasadit kapotu a hurá na první projížďku na zmrzlinu.
No zkrátka paráda. Kdybych řekl, že se to obešlo úplně bez problémů, tak bych kecal, ale kromě pár zarezlých šroubů na výfuku, kardanu a zadní nápravě to všechno šlo fakt hladce. Jedený podstatnější problém byla málo navléknutá a utažená hadice do výměníku topení, takže se mi za noc vylil půllitr chladící kapaliny pod auto. Ale to jsem podchytil včas, všechno ostatní bezvadný. A i z toho důvodu jsem tohle nedělal víkend před výletem do Švýcarska, ale dva víkendy před ním, abych v běžném provozu odladil případné nedokonalosti.
Každopádně na programátora si říkám, že dobrý výkon
Co jsem udělal špatně, bylo to, že jsem měl nastudovat i rozvody, sundat je a rovnou přetěsnit i olejový čerpadlo, znovu přední gufero na klice, gufera na vačkách i ventildekl. Ne snad, že by tam olej vyloženě chcal, ale přes čerpadlo se zdá prosakuje, což je škoda, protože až ho budu chtít přetěsnit, znovu bude muset vana dolů... asi to zatím nechám plavat, teď s "děravou" vanou jsem doléval méně než 1l / 10k km, takže s přetěsněnou vanou a zadním guferem to nebude ani tolik.
Jeden postřeh a to ohledně 50mm celohliníkového chladiče od jagyho - výbornej, provedení pěkné, ručička se málokdy podívá daleko za střed a nikdy za ním nesetrvá dlouho, ale kdybych chtěl mít ještě lepší chladící výkon co se vody týká, musel bych dát jinej termostat. Zatím netřeba. Spíš se poohlédnu po chladiči oleje, ať to teda mám komplet.
A poslední postřeh ohledně vyměněné převodovky. Přestože jsem vyměnil svoji převodovku (pětikvalt, 2002, 225k najeto) za téměř tu samou (pětikvalt, 2004, 100k najeto), tak díky tomu polovičnímu nájezdu a možná i lepší péči teď auto řadí pohádkově. Dráhy jsou o poznání přesnější, kvalty tam jdou snadněji, jednička se dá řadit i za jízdy (s předchozí převodovkou i s meziplynem téměř nemožné) a dvojka, samozřejmě, nechytá zuby, jako ta moje. Z toho jsem měl radost asi největší
No a jestli tohle někdo přečte na jeden zátah, tak klobouk dolů. Ale jak se občas říká ze srandy v naší branži: "it was hard to write, it should be hard to read"