Pár měsíců ticho po pěšině, jen jsme Mazdou jezdili na hory a na psaní románů na fórum nebyl čas. A v zimě se mi do garáže stejně nechce.
O minulém víkendu jsem letos poprvé umyl auto. Paráda, říkal jsem si. Je to přesně týden od umytí a už má boky zase bílé...
Nosič na snowboardy jsem se chystal sundat, ale zatím zůstal.
Bylo fakt pěkně, tak jsem to nevydržel a přezul na nové letňáky - koupil jsem v Enkei z Phoenixe. 16" jsem dal definitivní sbohem pár týdnů zpět. Na předních kolech nových Enkei jsou téměř nejeté Barum Bravuris 3, na zadních kolech dvě různé čínské gumy, sice ve stejném rozměru, ale úplně rozdílně veliké do všech směrů
no, jel jsem to projet kilometr za vesnici a skoro jsem se bál o život svůj i Torsenu, co ten zadek dělal. Tak jsem usoudil, že to chce nové obutí, samozřejmě 195/50 R15
prozatím jsem na předku letňáky nechal, na zadek jsem dál zpět zimáky.
Chtěl jsem zkusit kouzlo semislicků, byť to nezní jako typická volba obutí na daily driver. Volba padla na Yokohama Advan AD08R. Ale řada eshopů má Toyo R1R o pětistovku levněji než Advany, to dělá 2000 Kč na celé sadě. Uznal jsem, že musí zvítězit rozum a objednalj jsem R1R. Není to ale tak dávno, co řada lidí objednávala R1R asi za 1100/kus a pak jim přišla Toya T1R, nejvíce zbožňovaná guma v zahraničí a přitom úplně na prd. Proto jsem do poznámky k objednávce napsal, aby zkontrolovali, zda jde skutečně o R1R a ne T1R. Druhý den mi zrušili objednávku s tím, že jde o Toya T1R, která nechci a která jsem si neobjednal:
Ok, tady jsem nepochodil, ale aspoň to bylo rychle vyřízené. Našel jsem jiný eshop s taktéž dobrou cenou za R1R, asi 1600/kus a doprava zdarma. Chtěl jsem to vyřídit ještě rychleji, tak jsem pro jistotu zvednul telefon, ještě než jsem vytvořil objednávku. Pán na telefonu se hrozně divil, na co se ptám, jak by mi jako měla přijít jiná guma než je na eshopu uvedená. Ok, trpělivě jsem vysvětlil, že se to prostě stává a mám zkušenost z jiného eshopu a nejsem sám, ale pán mě ubezpečil, že co je na eshopu, to platí. Udělal jsem objednávku, opět jsem radši připsal kouzelnou žádost o potvrzení, že nejde o T1R, do poznámky, a ještě ten den mi objednávku zrušili:
Pochopil jsem, že tudy cesta nevede, že ve všech eshopech, kde mají R1R podezřele levné (do 2000 Kč/kus), to budou všude T1R.
Hmm, osud to tak asi chce, abych si nekoupil R1R, ale AD08R, které jsem chtěl původně, byť jsou dražší. Na těch není co splést, našel jsem nejlevnější eshop, kde je uváděli jako skladem, objednal a druhý den mi přišel mail, že mi objednávku zrušili, že skladem nejsou:
V tu chvíli mi bylo jasné, že se v sobotu do Mýta nepodívám. A pálit na okruhu zimáky, to tam radši ani nepojedu.
Nic, trpělivost růže přináší, našel jsem druhý nejlevnější eshop (79xx Kč s dopravou) a opět objednal AD08R. Hurá, sláva, ještě ten den mi místo storna objednávka přišel email o předání pneu DPD a další den byly doma.
Dvě mají DOT 4417 a dvě 4517, čtyři měsíce staré gumy a ještě levně, tak bych si to představoval
jen jsem je potřeboval odvést... ještě, že jsem nesundal nosič, jinak bych je vázal na rollbar, stejně jsem jel bez střechy
nosič se prohnul, musel jsem zrychlovat, brzdit i zatáčet pomalu, ale celých 25 km jsem s nimi dojel bez ztráty kytičky nebo pneumatiky i bez poškození kufru i nosiče.
Dlouho se chci pustit do repasování náprav, tak jsem si pro ně konečně dojel. Před státnicema to stejně nebude, ale trošku pískování, barvy, nalisovat pár desítek silentbloků a čepů bych zvládnout mohl a nápravy budou jako nové.
Ještě v ten samý den jsme rozšířili rodinnou flotilu o 4. auto (3. černé), O3 1.2 TSI. Brácha stejně předjíždí jen traktory, takže výkon stačí a jinak je to auto celkem pěkné. Jen nesmíte trpět VW AG fóbií.
No počasí se mezitím trošku zbláznilo, takže trackday jsem definitivně odpískal, s přezutím ještě vyčkávám, ale aby auto na nových pneu fungovalo lépe, konečně jsem vyměnil Sportive pružiny za sotva jeté originál MazdaSpeed až z daleké slunné Kalifornie
Už od oka je vidět, že jsou o něco silnější. Pár čísel (předek/zadek):
Standardní pružiny mají spring rates 162/118 lbs/in (tzn. 2,89/2,1 kg/mm).
Sportive pružiny, které jsem měl do teď, mají 168/130 lbs/in (3/2,32 kg/mm) = o 3.7/10,2% tvrdší než standardní.
Červené MazdaSpeed mají spring rates 215/158 (3,84/2,82 kg/mm) = o 32.7/33.9% tvrdší než standardní nebo 28/21.5% tvrdší než sportive pružiny.
Takže předek mám o třetinu tvrdší, zadek o pětinu tvrdší. A chová se to parádně, až bych řekl, že to tlumí lépe než předtím, přestože jsou ty pružiny tvrdší. A jako bonus se auto zase méně naklání v zatáčkách. Až nechápu, proč Mazda nedávala tyhle pružiny na všechny Bilsteiny z výroby, o komfort určitě nešlo
--
A abych nezapomněl, když jsem přezouval, Karel s jeho limitkovým 2.0 NCčkem jel kolem a tak jsem neváhal a poprvé v životě se NCčkem svezl jak u spolujezdce, tak za volantem.
paráda.
Ale to nikomu nic neřekne, co. Takže pár postřehů
- Na živo a zvlášť z blízka vypadá mnohem lépe než na fotkách, víc vynikne, jak je široké, rozkročené. Až musím přehodnotit to, že se mi nelíbí. líbí. Ale NCfl víc díky jinému nárazníku.
- Na Bilsteinech se naklání méně než NBfl na Bilsteinech. Buď je to tou šířkou, stabíky nebo je prostě nalazené více do tvrda.
- Působí, že jede o něco rychleji než NBfl 1.8. Rozhodně více "nenuceně", reálně to asi nebude takové drama. Kdyby byl sprint proti NBfl 1.8 s 6q a 4.1, jako vítěze bych předem tipnul spíš to NBfl. V sérii ale rozhodně NC 2.0.
- Sedí se tam lépe a níž než v NBfl, alepoň jsem měl takový pocit.
- Je to kočár. Pořád MX-5, pořád pěkný auto, ale je civilnější - jednak pohodlnější a jednak tišší, jak výfuk, tak aerodynamický hluk. Nevím, do jaké míry za to může to, že jsem zvyklej na hlučnost mého výfuku na NBfl (sport kat + nerez střed + nerez konec), ale NC je v porovnání s tím úplně tiché auto a to má Karel koncák od Friedrich. Asi ty homologované výfuky musí být tišší
Tak a už to je asi všechno. Příští novinky vidím nejdřív na červen.