Safa & spoon: Ano, ten kozičkový sirup je i u nás na stole přítomen. Ale to má na svědomí panímáma.
SPOTŘEBA OLEJE
Jezdí světem dva druhy MX-5. Ty co žerou olej a ty co se postí. Ta moje je celkem velká milovnice tohoto zlatavého moku. V první sezóně jsem zaznamenal ještě ucházející spotřebu 1dcl/1000km. To bylo v době, kdy jsem jezdil, aniž bych si toho všimnul, s vadným termostatem. Loni, kdy se tato součástka konečně vyměnila ovšem spotřeba vzrostla na dvounásobek, takže jsem ten decilitr dolíval každých 500km. Nevím jak to vysvětlit, snad jen že s vyšší teplotou motoru se i olej 5w-30 stal ještě řidším a lépe pronikal do spalovácí části. Což už se mi zdála docela velká žranice. Tak sem to chtěl pořešit.
Nikde tady na fóru jsem nenašel jednoznačný ohlas, že by s přechodem na vyšší viskozitu se olej měl méně ztrácet, přesto jsem na další servisní interval zvolil (místo předešlého Castrol magnatec 5w30) Valvoline Synpower 5w-40 acea A3/B4 api SM. V servisu jsem použil předešlý poznatek, že v motoru zůstane 250ml starého oleje, tak jsem je poprosil, ať nalijí nového přesně 4l (místo předepsaných 4,2). A skutečně - hladina pak byla pěkně na horní rysce. Což byla perfektní startovací čára na závod v měření úbytku maziva. A k velkému překvapení jsem měřitelnou ztrátu, tedy že důlek pod horní ryskou zůstal suchý, zaznamenal až po 1300km! Vynikající výsledek.
Mám teď ale docela přemýšlení, jestli je vůbec záhodno a motoru prospěšno tuto přirozenou spotřebu regulovat. Poháněči určitě neuškodí, když bude v průběhu intervalu dolíván čerstvým olejem, byť mu hladina sem tam zakolísá. A naopak mu asi nepomůže, pokud bude na konci cyklu jezdit na stopro vyjetý kekel, i když měl po celou dobu hladinu stejnou. S tím taky souvisí, když je teď olej natolik hustý a skoro neproniká do spalovacího prostoru, tak jestli není až moc hustý a pořádně se nedostane na ty nejkritičtější zadírací místa. Hledět na měrku stejně budu po každé vyjížďce i teď a těch pár stokorun za litr oleje navíc na dolívání mi líto sakra není. Prosím, tohle jsou jen moje domněnky. Určitě mě opravte, hlavně jestli máte i praktické zkušenosti.
Ještě k tomu termostatu. Tam šlo o to, že na stupnici chybí hodnota označující 90°C. Poloha rafiky v první čtvrtině se mi holt zdála dostatečná... Ne, musí být v půlce, takto: