riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!
Pravidla fóra
Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod riderhenry » 02 úno 2014, 12:59

Ještě tak pře půl rokem mi to dávalo docela logicky smysl, teď už se to neodvážím nějak vysvětlovat. :D Mám ale pocit, že šlo o to, že se přenášela zátěž prostřednictvím stabilizátoru na druhou stranu a snižovala se tak přilnavost (kolo se odlehčilo). Že to může být u NC úplně jinak bych se ani nedivil, ale fakt nedokážu říct, ale možná se na to ještě taky podívám.
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod Zed » 02 úno 2014, 13:26

Mi z toho videa příjde, že ti to nějak zběsile zatáčí (pokud to není naschvál až moc velkým zatočením volantu), jak kdybys měl vpředu kola v rozběhu. Zadek nemá dost přilnavosti, aby tomu stačil - nemyslím jízdu pod plynem, ale bez. Může to být rozdílnejma gumama předek/zadek, ale taky klidně i tlakem, kterej si neupustil a tím pádem přehřátým zadkem, nebo malym odklonem a kola nemaj dostatečnou styčnou plochu.
Příjde mi to právě naopak spíš přetáčivy, přitvrdil bych přední stab...ale beru to fakt jen dle toho videa.


Pavle: mám pocit, že jsme se o stabilizátorech u NA (a zadním) už bavili a že jsem ti to i vysvětloval :oops:
Jinak NC nemá vzadu double wishbone, tam to se stabíkama bude malinko jinak
charged "beauty"
charged beast
Miata simply begs to be driven hard!

MX-5 Cup 2018 - http://mx-5cup.cz/
Uživatelský avatar
Zed
 
Příspěvky: 970
Registrován: 25 úno 2011, 12:52

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod widar » 02 úno 2014, 14:45

Rozhodující je poměr tuhosti mezi předním a zadním stabilizátorem. A nejvíc se to projevuje okolo vrcholu zatáčky, kdy auto ani nebrzdí, ani neakceleruje, takže váha auta není přesunutá ani dopředu, ani dozadu a obě nápravy jsou zhruba stejně zatížené.
Pak při měkčím předním a tvrdším zadním bude auto ochotněji zatáčet ale taky bude mít tendenci přetáčivosti. A opačně.
Samozřejmě je podvozek soustava a všechno souvisí se vším, takže to chování ovlivní i tuhost pružin, kdy se pro tvrdší pružiny doporučuje měkčí stabík.
Jen mě nějak nenapadá jak by ti pomohly kosti. Stabilizátor přece není uchycený pevně, takže kostma změníš jeho natočení, ale ne předpnutí, ne? Stavitelné kosti mají smysl u snížení aby stabík nebyl přetočený, ale tuhost s ním neupravíš.

z mobilu
'98 MX-5 NB, 1.6, 81 kW, Lava orange mica (Mazdaspeed color), Nardi wheel, Bilstein
Obrázek
Uživatelský avatar
widar
 
Příspěvky: 1002
Obrázky: 8
Registrován: 29 čer 2011, 23:03
Bydliště: okres Karviná, Moravskoslezský kraj

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod riderhenry » 02 úno 2014, 16:08

Aha, já myslel, že kostma se dá tuhost stabilizátoru do jisté míry zastoupit jeho "přepdětím". Ale je mi jasné, že jejich hlavní funkce je právě po snížení auta předpětí odstranit... Jak moc velká prasárna by to byla nevím. Tady něco z popisku RacingBeat kostí: "...provide the performance enthusiast the ability to set either front or rear sway bars to a "neutral position" while the chassis is at ride height to avoid pre-loading of the bar. The experienced enthusiast may wish to purposely "pre-load" the bar to create a specific handling characteristic to induce either a mild understeer or oversteer condition." Silnější stabilizátor "na zkokušku" se mi kupovat nechce, obzvlášť když mi byl vymlouván...

Zed: Myslím, že by to opravdu mohlo být všechno tím faktorem mezi pedály a sedačkou :) Především musím říct, že jsem si s autem hrál a rozhazoval si ho schválně, ať už třeba ubráním plynu v zatáčce nebo prudkým zhoupnutím na brzdách. Však to byl taky důvod mého výletu mimo trať, když jsem to nezvládl, jak bych chtěl. Co se tlaku týče, ten jsem neupustil, to je pravda. Říkal jsem si, že za 10 minut při cca 0 stupních se to zas tolik nezahřeje. Šlo ale znát, že tak od poloviny nebo 2/3 jízdy šla přilnavost hodně dolů, takže by se to zlepšit mohlo, kdybych upustil třeba na 1.6. Gumy rozdílné jsou a znát to je dost, nevím jestli pak není zbytečné řešit celkové vyvážení auta, když mám od začátku rozdílné gumy :roll: Každopádně kdybych jel na čas/grip, tak si dovolím tvrdit, že se budu trápit nedotáčivostí a přetáčivost by mi problém nedělala. Alespoň minule, na vodě, to bylo znát hodně. Tam jsem musel s volantem opravdu citlivě pracovat. Ale třeba to tak být prostě musí, holt se učím :) Navíc to opět mohlo být faktorem gum, kdy Hakooky nemusí být na vodě dobré, zatímco Adrenaliny ano a dojem byl pak takový, jaký byl.
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod Rudy » 02 úno 2014, 16:23

widar píše:...Jen mě nějak nenapadá jak by ti pomohly kosti....

Snažil som sa nájsť zdroj, ale nenašiel, keď to pdfko najdem určite ho sem dám, ale pokúsim sa parafrázovať:

Stabilizátor sa spravá najmäkšie prave keď je rovnobežný s ramenom nápravy. Keď su kosti kratšie alebo dlkšie (nebereme do úvahy, že dlhé kosti sa prieča a hýbu do strany...) relatívne to zvyšuje tuhosť stabilizátoru. Preto je ideálne(pred ladením "podľa seba") kosti skrátiť tak aby vpredu bol stabilizátor vodorovne pri brzdení, a vzadu vodorovne pri akcelerácii. To bude mať za následok, že pri brzdení do zátačky zmäkne predok a auto bude ochotnejšie zatočiť, v strede zátačky bude neutrálne, a pri výjazde, zmäkne zadná náprava teda auto bude mať lepšiu trakciu.

ad.: sila na kosť pôsobí len zvisle, ale stabilizátor sa pohybuje po kružnici. Teda sa mení, pri kratšej kosti, skracuje páka...
Uživatelský avatar
Rudy
 
Příspěvky: 438
Obrázky: 2
Registrován: 16 led 2011, 12:02
Bydliště: Praha/Martin

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod widar » 02 úno 2014, 17:08

Teoreticky na tom asi něco bude. Jaky to bude mít praktický efekt? Například na uložení stabilizátoru...

z mobilu
'98 MX-5 NB, 1.6, 81 kW, Lava orange mica (Mazdaspeed color), Nardi wheel, Bilstein
Obrázek
Uživatelský avatar
widar
 
Příspěvky: 1002
Obrázky: 8
Registrován: 29 čer 2011, 23:03
Bydliště: okres Karviná, Moravskoslezský kraj

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod Vavris » 02 úno 2014, 17:52

Vyser se na stabiliátory a kup si pořádné gume... Adrenaliny jsou dobré na takové to příjemné okreskové jezdění. A ufukuj - jestil jsis hrál, tak máš zadek přehřátý jedna dvě.

Jinak ten čas máš změřený i s tou zpomalovací šikanou na kopci nebo bez ní?
back in the business 8-)
Uživatelský avatar
Vavris
 
Příspěvky: 1439
Registrován: 13 led 2011, 23:40

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod riderhenry » 02 úno 2014, 18:31

Šikany jezdím obě, takže i tu na kopci. :) Taky si říkám, že by bylo asi lepším mít alespoň stejné gumy na obou nápravách, nejlépe nějaké slušné, a pak až laborovat :D
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod kousmen » 02 úno 2014, 19:11

Ony se ty gumy možná nechovaly ideálně zaviněním teplot, který zrovna panují. Já jsem přesvědčenej o tom, že s přetáčivostí a nedotáčivostí se dá sice laborovat použitím jiných pneumatik vepředu a vzadu, ale pokud nahlídnu do motorsportu, tak mě to taky dá nějakou představu o tom jak je to správný. Pneu používají ve všech disciplínách stejný a laboruje se s nastavením podvozku, takže jak říkáš, asi taky nebylo ideální použití rozdílné pryže. Hlavně je ale laborování s podvozkem běh na dlouhou trať a s těma zákonitostma, co tady padly. Třebas od rudyho, se už zase dá vymyslet další změna. Mě třeba baví i to, že to nemám naladěný ideálně a postupně docházím k tomu, čím to je. To je podle mýho cítění jedna z těch příjemných záležitostí na vlastnictví auta včetně toho přístupu posunout je dál na úroveň, kterou vyžaduješ a která se bude dál posouvat s novýma řidičskýma zkušenostma. Proto taky tak rád sleduju tvoje téma. Zatím jsi začal sestavením silnýho setupu, ale bylo by naivní si myslet, že to hned bude ideálně fungovat přesto, že jsi kontaktoval lidi snad nejzvučnějších jmen z oboru pro zjištění ideální konfigurace. A právě ty postupy mě strašně zajímají. To je ta zábava, která mi na tom všem připadá nejkrásnější a přestože se to projevuje vždycky nespokojeností, tak je to nakonec to, z čeho má člověk největší radost. To laborování je prostě zábava. Já to pro příští sezonu poruším špatným setupem kol, ale tebe budu sledovat s největší náruživostí a budu z toho čerpat. Proto máš moje uznání a být mi blíž, slyšel bys i potlesk, stejně jako Zeďák, Rudy a další kluci, kteří v tom jedete víc než já. Mám to tady rád hlavně kvůli vám. ;)
Invisible Ride
Uživatelský avatar
kousmen
 
Příspěvky: 2932
Obrázky: 1
Registrován: 30 říj 2010, 17:47

Re: riderhenry - NB 10AE "Miatka"

Příspěvekod riderhenry » 02 úno 2014, 23:15

Hele ty gumy byly stejné i v písku na podzim, kdy byly teploty snad ideální na ježdění. Ač ti velice dobře rozumím, vždycky jsem všechno pečlivě rozmýšlel a snažil se právě vyhnout tomu postupnému hledání, protože se na to necítím. Není to ani tak o tom času a penězích jako o tom, že jsem se nikdy necítil být dostatečně vnímavý na to, abych poznal, co je špatně a co dobře. Proto jsem i teď celkem opatrný s dalšími kroky :D Ten pocit, kdy do auta nacpeš (nebo u mě možná spíš častěji necháš nacpat) nový díl a ono to funguje, je k nezaplacení. Strašně nerad ale zažívám opak, kdy udělám něco, co smysl nedává. A musím říct, ač to popírá řadu výše napsaných problému, že to všechno opravdu funguje velice dobře. Je řada věcí, které by auto posunuly ještě dál, ale teď je to pro mě taková ideální škola. Samozřejmě bych strašně rád koupil kompresor, nebo se pustil do nějaké sebevražedné úpravy atmosferickou cestou, nacpal tam "pravý" LSD, pořádné sedačky... Jenže teď jsem se konečně dostal do fáze, kdy mě ze všeho nejvíc láká jezdit a učit se (no dobře, pár drobností na sezónu ještě pořídím...), navíc to auto je k tomu teď tak nějak víc svolné. Těžko se popisuje, jak krásně řiditelné za všech situací je, jak jednoduše člověk pozná limit (teď prosím zapomeň na mé video s výletem mimo trať :D ). Nemám ambice postavit dokonale fungující auto, na to nemám dost citu, znalostí, času, energie ani peněz. A to mě dělí právě od zmíněných kolegů a dalších lidí, řekl bych včetně tebe ;) Každopádně děkuji za uznání! Dovolil bych si to uzavřít asi tím, že ode mě už nic moc raději nečekej - raději sleduj s náruživostí někoho jiného :D
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Krásky členů fora

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 48 návštevníků