Za zhruba 3-4 týdny budou k dispozici frame rails.
Něco ohledně frame rails, jedná se o výztuhy nosníků, který slouží na:
1.
Zvýšení tuhosti karosérie - výztuha je po celé délce nosníku (tedy části, která je nejblíže země) a výrazně zmenšuje krut karosérie - testováno flyin miata, krut při zvednutí 3 kol na 4. kole - 5.5-6 mm, po instalaci 3.5-4 mm, což je zlepšení zhruba o 30%. Jenom chci podotknout, že to bylo testováno na NA s Hard Dog Sport rollbar, takže u sériového auta si osobně myslím, že to bude i více. Mnoho lidí píše i o zvýšení komfortu při přejíždění nerovnosti a děr.
2.
Ochrana nosníku - viz. obrázek, k tomu jenom dodám, že výztuhy jsou z kvalitního nerezu, nejedná se o žádnou interiérovou nerez. Jelikož je to díl podvozku, tak jsem zavrhnul leštěný nerez, jde mi zejména o funkci
ale pokud se najdou 4 lidi, kteří budou mít zájem o leštěný nerez nebo jinou úpravu, nemám s tím problém - s tím je taky spojená i o trošku vyšší cena.
3.
Další bod pro zvedák - za výztuhy můžete zvedat auto nebo může sloužit jako podpora pro "kozy"
Momentálně se dělají poslední úpravy designu výztuh a ladí se různé drobnosti, jako je uchycení palivových trubek, které se musí buď upravit (originální držák) nebo se vyrobí individuální držák přimo pro frame rails.
Co se týká montáže, tak je potřeba sundat sedačky, koberec a provrtat 24 děr - tady doporučuji klást velký důraz na montáž, tedy díry vyčistit od špon a natřít ochraným prostředkem. A jak jsem řekl, buď upravit původní držák na palivové trubky nebo se vyrobí individuální držák na míru.
Sada bude obsahovat:
2x Výztuhy nosníku (frame rails) - levá a pravá
24x Nerezové šrouby
24x Nerezové podložky
+ držák pro palivové trubky (zatím nevíme jistě)
Cena: 3500KčPokud bude o výztuhy velký zájem a bude se vyrábět více kusů, cena se dostane ještě o trošku níž.
Jinak tady jsou poznatky od Billa a Keitha:
Bill and Keith
Some feedback for you and a question-
Just installed your frame rails on my 94R - Roll bar, Turbo, coilovers, big bars, big brakes, and now frame rails. Went for an aggressive drive on some local hilly roads that I know very well - some high speed sweeps and some long straights into low 3rd gear bends. As a 20 year track instructor and SCCA racer I have some experience with suspension performance.
Installing only your rails I noticed several differences:
1. This 20 year old chassis with stiff suspension has horrible cowl shake that takes much of the fun out of driving it hard. My impression is that about 1/2 of the cowl shake has been eliminated.
2. Transitions from high speed to bends was much more comfortable when trailbraking. Transition was more predictable with less unexpected attitude changes.
3. With power application out of corners the car now has more predictable behavior when the turbo comes on - won't need to anticipate power surge as much.
4. The springs/shocks seem stiffer now.
All of these observations are pure "seat of the pants". I often wonder if subjective observations/comments like this are driven by the writer's desire to have the investment of time and labor validated with positive results. Nobody likes to say they went to all the trouble to install something only to find it had no positive effect.
I think in this case my observations are real. I don't know if they could be quantified with objective testing, or if lap times would be reduced. I DO KNOW that the car is more pleasant to drive, and that's what it really is all about.
Ilustrační foto na autě: