Tomin NC 2.0 Expression

Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!
Pravidla fóra
Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod spooon » 09 čer 2019, 22:52

Tomin -> to je ta krásná balada. Jen teda já neumím jet plynule kochací jízdu mezi 80-90. Ale jedu si na řekněma 60-70%, taková svižnější kochací jízda.

BTW tak ne jen parta buze...ehm, teda kadeřníků, ale i parta zahradníků? :-D Dneska sem zrovna stavil pro hrst květů a žena už to doma naložila do sklenice :-D
spooon
 
Příspěvky: 533
Obrázky: 0
Registrován: 03 kvě 2012, 22:58

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod Tomin » 10 čer 2019, 23:48

Safa & spoon: Ano, ten kozičkový sirup je i u nás na stole přítomen. Ale to má na svědomí panímáma. :)

SPOTŘEBA OLEJE

Jezdí světem dva druhy MX-5. Ty co žerou olej a ty co se postí. Ta moje je celkem velká milovnice tohoto zlatavého moku. V první sezóně jsem zaznamenal ještě ucházející spotřebu 1dcl/1000km. To bylo v době, kdy jsem jezdil, aniž bych si toho všimnul, s vadným termostatem. Loni, kdy se tato součástka konečně vyměnila ovšem spotřeba vzrostla na dvounásobek, takže jsem ten decilitr dolíval každých 500km. Nevím jak to vysvětlit, snad jen že s vyšší teplotou motoru se i olej 5w-30 stal ještě řidším a lépe pronikal do spalovácí části. Což už se mi zdála docela velká žranice. Tak sem to chtěl pořešit.
Nikde tady na fóru jsem nenašel jednoznačný ohlas, že by s přechodem na vyšší viskozitu se olej měl méně ztrácet, přesto jsem na další servisní interval zvolil (místo předešlého Castrol magnatec 5w30) Valvoline Synpower 5w-40 acea A3/B4 api SM. V servisu jsem použil předešlý poznatek, že v motoru zůstane 250ml starého oleje, tak jsem je poprosil, ať nalijí nového přesně 4l (místo předepsaných 4,2). A skutečně - hladina pak byla pěkně na horní rysce. Což byla perfektní startovací čára na závod v měření úbytku maziva. A k velkému překvapení jsem měřitelnou ztrátu, tedy že důlek pod horní ryskou zůstal suchý, zaznamenal až po 1300km! Vynikající výsledek.
Mám teď ale docela přemýšlení, jestli je vůbec záhodno a motoru prospěšno tuto přirozenou spotřebu regulovat. Poháněči určitě neuškodí, když bude v průběhu intervalu dolíván čerstvým olejem, byť mu hladina sem tam zakolísá. A naopak mu asi nepomůže, pokud bude na konci cyklu jezdit na stopro vyjetý kekel, i když měl po celou dobu hladinu stejnou. S tím taky souvisí, když je teď olej natolik hustý a skoro neproniká do spalovacího prostoru, tak jestli není až moc hustý a pořádně se nedostane na ty nejkritičtější zadírací místa. Hledět na měrku stejně budu po každé vyjížďce i teď a těch pár stokorun za litr oleje navíc na dolívání mi líto sakra není. Prosím, tohle jsou jen moje domněnky. Určitě mě opravte, hlavně jestli máte i praktické zkušenosti.

Ještě k tomu termostatu. Tam šlo o to, že na stupnici chybí hodnota označující 90°C. Poloha rafiky v první čtvrtině se mi holt zdála dostatečná... Ne, musí být v půlce, takto:

_20190610_233553.JPG
NC 2.0 Expression
To není auto, to je ROADSTER, lásko!
Uživatelský avatar
Tomin
 
Příspěvky: 596
Registrován: 24 říj 2014, 22:25
Bydliště: moravsko-slovácké pomezí

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod ReVolte » 11 čer 2019, 07:58

Ohledně termostatu si taky nejsem jistý jetli mi jede, protože to co máš na fotce je moje hodnota také, ale 6 čárka není úplně střed měřeného pole. + Za dlouhých sjezdů Passů jsem zaznamenal i pokles a kolísání. Jen se zeptám jak moc nárčnýproces to byl ta výměna termostatu (fin/čas) Dík
Byla: NC 2.0 Mica Grey Expression
Byla: NCFL 2.0 Stormy Blue
Je: ND 2.0 Sakura
ReVolte
 
Příspěvky: 181
Registrován: 17 pro 2016, 01:03
Bydliště: Plzeň

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod Tomin » 11 čer 2019, 14:02

Ano, termín "půlka" asi není v tomhle případě ten správný. Řekněme tedy "přibližně uprostřed". :)

K té výměně - pokud si dobře vzpomínám, tak cena za díl a práci byla kolem 2000,-. Ráno jsem mazdu odvezl do místního servisu "všech značek" a už odpoledne jsem si pro ni šel. Termostat je v motoru pod sáním, které se musí odmontovat. Toho se využilo a vyčistily se sací klapky od usazeného spalinového karbonu. Pán to udělal sám, bez říkání, ale ostatní to raději mechanikům připomeňte. Nový termostat byl značky BEHR, jde prý o osvědčenou kvalitu. Dobrá značka je i Wahler.
NC 2.0 Expression
To není auto, to je ROADSTER, lásko!
Uživatelský avatar
Tomin
 
Příspěvky: 596
Registrován: 24 říj 2014, 22:25
Bydliště: moravsko-slovácké pomezí

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod bkralik » 12 čer 2019, 00:25

Je daleko lepší, aby auto olej nežralo. Zaprvé ta množství jsou skoro zanedbatelné z hlediska nějakého "oživení" oleje, před výměnou v tom bude zanedbatelný rozdíl. Zadruhé olej se nespaluje bezezbytku, ale naopak čím "modernější" a "víc aditivovaný" je, tím víc po něm zůstává "popelu" (ano, tak se tomu říká přímo v normách). A ten popel se rád usazuje v podobě karbonu kam jen může - do pístních kroužků, do oleje, všude. Takže pokud je možnost, tak je ideální aby to nežralo vůbec.
Je otázka, jestli změna viskozity je to pravé ořechové - primárně jde o to, že motory jsou konstruované s určitými vůlemi v ložiskách, a pokud zvolíš vyšší viskozitu, tak může poklesnout průtok oleje, čímž se zhorší chlazení toho ložiska a může dojít k jeho poškození. Zároveň víc namáháš olejovou pumpu/obtokový ventil a samozřejmě i olejový filtr. Takže doporučuju provést nějakou kvalifikovanou rešerši, jak to s olejema v NCčkách je. Kvalifikovanou píšu primárně proto, abys nedopadl jako Alfisti, kteří všichni lejou Selenii racing 10W-60, protože je to přeci Selenie a protože je to racing, takže to určitě bude nejlepší!
1.6 NB (rv. 2000) Twilight blue - Španělka

další šroty:
Mazda RX-8 (rv. 2006, 1.3 wankel, 170 kW) - WinterCar
Alfa Romeo GTV6 (rv. 1980, 3.0 V6, ~ 130 kW) - Červená - Historik hysterik
Uživatelský avatar
bkralik
 
Příspěvky: 126
Registrován: 24 črc 2015, 20:08
Bydliště: Královehradecko

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod froxic » 12 čer 2019, 07:22

5w30 a 5w40 zase nemáš takový rozdíl, jak kdybys tam narval rovnou 10w60. Mazat by to mělo stále dobře a pokud tomu čas od času dáš, tak -40 nebude na škodu, ba naopak. Pokud jde o spotřebu oleje, tak si pamatuju, jak jsem to zpočátku řešil kolik tedy žere a tak. No a zkončil jsem u toho, že když jedu někam sypat, tak se prostě podívám kolik je oleje a případně doliju. Stejně tak udělám kontrolu po vyjížďce jak je to už studené. Stejně mi to žere max 2 deci na 1000 Km a to většina tempa je ve stylu jezdíme v omezovači. Co tím chci říct, i kdyby to bylo 3-4 deci na 1000 km, tak to nemusí znamenat, že je motor KO (některé automobilky to mají dokonce ještě v normě). Prostě kontroluj hladinu, ten olej zase není tak drahý, jak GO motoru. Alespoň po ujetí 5000 km máš jistotu, že ten litr náplně je vlepším stavu :)
MX-5 10AE #5610 | 1999 1.8 103 kW
Obrázek
Uživatelský avatar
froxic
 
Příspěvky: 325
Registrován: 25 srp 2016, 09:48
Bydliště: Ostrava

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod Tomin » 12 čer 2019, 10:19

bkralik: díky za dobrý postřeh. Co píšeš má hlavu, ale i patu. Tím myslím tu dvojakost. Na jedné straně je správná obhajoba nulové spotřeby oleje kvůli čistotě motoru. A tomu hustší olej jde vstříc, že by toho karbonu mělo vznikat míň. Jenže s tím je spojené vyšší namáhání motoru, když větší hustota maziva zvětšuje odpor a průtok. A teď babo raď, co zohlednit víc.
Faktem je, že spotřeba teď klesla násobně. Opravdu o hodně. A protože to bude dáno hlavně tou větší hustotou, tak si troufám tvrdit že i rozdíl v hustotě mezi předchozí 5w-30 a současnou 5w-40 bude taky "o hodně". A s tím se právě pojí ty negativa vyšší viskozity, o kterých jsi psal.
Prosím i ostatní, jestli k tomu máte co říct, máte tu prostor. Třeba - dá se nějak "nahlídnout" do motoru bez velkého rozebírání, jak se to tam má s usazeninami? Dá se to nějak sledovat? :)
NC 2.0 Expression
To není auto, to je ROADSTER, lásko!
Uživatelský avatar
Tomin
 
Příspěvky: 596
Registrován: 24 říj 2014, 22:25
Bydliště: moravsko-slovácké pomezí

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod Pet » 12 čer 2019, 10:35

Mě bylo řečeno, že 10w-60 je pro motor lepší, někdo dává i 5w-50. Že ta 30 je moc řídká a nesnese vysoké teploty.
Zatím mám v motoru 5w-30, taky mi to zajímá.... Příští výměnu to chci rozseknout co tam dám :)
MX5 NC 2.0 -3,5cm
323F BA r.v.94 - leštěnka
323F BA r.v.98 - zimák a pracant
Pet
 
Příspěvky: 170
Registrován: 11 čer 2012, 08:24
Bydliště: Příbram

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod rojan » 12 čer 2019, 10:54

Ahoj, tohle téma mi taky leží v hlavě. Do mojí NCFL dávám to, co předepisuje výrobce (5w-30), měním 1x za rok (cca po 8 tis. km) a spotřeba oleje je neměřitelná. S autem sice nejezdím na okruh, ale minimálně třetinu ročního nájezdu dám v Alpách, tam podle mě motor dostává docela zabrat. Diskutoval jsem to ve třech autorizovaných servisech, kde hájí řešení výrobce a taky na FB fóru MX-5, kde mi téměř jednohlasně doporučují min. 5w-40, ale i 5w-50 jako to pravé. Zdůvodnění Mazdy je, že motor je na to stavěný a ani krátkodobá maximální zátěž není problém. Zdůvodnění těch, kteří používají něco jiného je, že se Mazda plete a olej se v zátěži zbytečně přepaluje, zároveň ale většinou dodávají, že ani přechod na jiný olej je nezbavil jeho spotřeby. A teď se v tom vyznej :)
rojan
 
Příspěvky: 21
Registrován: 02 črc 2017, 15:39

Re: Tomin NC 2.0 Expression

Příspěvekod Tommy014 » 12 čer 2019, 11:10

Pokud s tim autem nejezdiš vyloženě pilu, pravidelně na okruh nebo v něm nemáš tubro/kompresor tak mi přijde 10W-60 opravdu overkill. Záleží hodně na stylu jízdy a jak moc je to auto namáhané. Pokud jezdíš spíš kochačky a občas trochu svižnější svezení tak bych se držel nějakého kvalitní 5W-30/40. Vetšina lidí tady jezdí 10W-50/60 v NA/NB protože to mají hlavně jako víkendovku kdy jí dávají zabrat a pak ji berou pravidelně na okruh, kde ten olej dostává extrémně zabrat.
Tommy014
 
Příspěvky: 651
Obrázky: 2
Registrován: 16 lis 2014, 11:37
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Krásky členů fora

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků