Včera jsem byl na škole smyků pro pokročilé v areálu Autodromu ÚAMK Pardubice. Trvalo to 3 hodiny, zúčastnilo se 7 aut, což je asi max. kapacita aby se to stihlo a zbytečně se nečekalo až na člověka dojde řada. Po odborné stránce jednoduché, prostě na kluzku nebrzdit. Jezdilo se na kropené kluzké ploše, nejdřív objezd dvou kuželů, pak třech, pak ještě složitější slalom, udělali i kluzkou zatáčku, cvičily se i vyhýbací manévry. Klouzalo to snadno ale zase ne jako na ledu, věrohodnost fakt dobrá. Na závěr byl závod po celé trati, cca 70% vedlo po suché části autodromu, jen slalom a jedna pravá zatáčka byly na kluzku. Závod byl alibisticky zpestřen dovednostním zacouváním do "garáže", ale jinak šlo o regulérní rychlostní závod. Nejdelší rovinka měla tak 50 metrů, takže já to jel celé na dvojku, to ale nemělo na adrenalín a dramatičnost žádný vliv. Jelo se jedno tréninkové a 2 ostrá kola, navíc se k autu muselo po startu doběhnout a v cíli chcípnout motor a zase doběhnout k časoměřiči (což při mých 90 kilech a 53 letech nebylo nic moc a ztratil jsem tam čas
). Naše 15-tiletá Kristýna byla nadšená, prý jsme byli jediní, kdo jel smykem i na suchu. Nakonec jsme skončili druzí, sice jsme i přes tragický běh měli nejlepší čas, dostali jsme ale 10 sekund za nepatrně posunutý kužel při slalomu a nastala rovnost. Rozhodoval test na téma bezpečná jízda, tam jsem udělal 2 chyby a tak zvítězil mladý kluk s Opel Corsa.
Na úplný závěr jsme si dali pár ostrých brždění na kluzku, většinou s roztočením auta, taky dobrý
.
Kurs měl pro mne velký význam v tom, že jsem si v malých rychlostech vyzkoušel jak se Mazda chová na limitech i za nimi, ujasnil si kdy uklouzne předek, kdy zadek a jak to udělat, aby bylo auto neutrální. A pak jsem si to vyzkoušel i na suchu při výrazně větších rychlostech. A fakt to funguje, na okruhu bylo několik rychlých zatáček o 150-180°. Když se jely lehce pod plynem aby auto zrychlovalo, byla přesně cítit hranice, kdy se celé auto začne sunout ven. Když se přidá plyn, začne víc ujíždět zadek, stačí ale lehké kontra a jde vychytat čistý, ale adrenalínový průjezd zatáčkou, navíc mi přišlo, že mám celou dobu auto přirozeně pod kontrolou, vše bylo plynulé a čitelné, dokonce jsem v dalším kole ještě zrychlil (také výsledek kursu - začnete autu i sobě věřit), ve stejné zatáčce měl víc rychlosti i plynu, Majda se začala sunout ale zadek tentokrát víc, zase ale stačilo jen jednoduché, přiměřené kontra, no fakt úplná paráda.
Školu doporučuji, 1280,- není moc, dost se naučíte, hodně vyzkoušíte, bez týrání auta a na bezpečné trati kde nemáte autu ani sobě jak ublížit. Vždycky jsem si říkal že za ty peníze raději koupím benzín a tohle si vyzkouším někde na normální silnici zadarmo, ale není to pravda. Úžasně strávené nedělní odpoledne
.