Notabenex - z Hradce Králové je to cca 1400 km. Jeli jsme ve středu ve dvě ráno, kolem páté odpolko jsme byli na místě a to jsem jel přes Cheb, kde jsme nakládali posledního člena výpravy. Cesta OK, stále dálnice, utíkalo to pěkně.
Na youtube už je spousta filmů včetně bouraček, až teď jsem zjistil, že závod odstartoval Fernando Alonso, my byli při startu u oblouku Dunlop, kde nebylo na start vidět.
Zajímavé jsou zvuky motorů. Na to vás žádná televize nepřipraví, ani sebevíc hlasitá, ve skutečnosti jsou zvuky trochu jiné a naučil jsem se je po pár hodinách rozlišovat, takže když jsem v noci usínal a kolem řvaly motory, věděl jsem kdy co projelo. Nejhlasitější byly Corvetty, na druhém místě Aston Martiny, třetí Rebellion-Toyoty, co jely v nejvyšší třídě LMP1, jedna nedojela ale druhá myslím na čtvrtém místě, což je úspěch. Porsche a Ferrari, kterých tam bylo hodně, měly zvuk takový "normální". Druhé nejtišší mi přišly Porsche 919 a nejtišší byly vítězné Audi, u těch byl většinou slyšet jen aerodynamický hluk což mi přišlo k smíchu, protože to byla jediná auta jezdíci na naftu a každý přece ví, že nafťáky jsou hlasité...
. Taky byl zajímavý zvuk motorů při jízdě boxovou uličkou. nevím, jak to mají technicky udělané, ale všechna auta zněla stejně, bylo to hodně hlasité a nejlépe bych to snad přirovnal ke zvuku nízko letící helikoptéry. Mimochodem, helikoptéry byly všudypřítomné, minimálně 4 letěly vždy nad tratí, někdy jich bylo i 10. Když jsme byli v noci v zatáčce Mulsanne, jedna visela v úplné tmě 15 metrů nad zemí snad 10 minut, vůbec jsme ji neviděli, jen se tam kolébalo malé slabé světlo (jinak tma, asi kvůli kameře) a byl slyšet zvuk.
Novinkou pro mne bylo osvětlení. Auta v noci svítí jako vánoční stromečky a když se k tomu přidají rozžhavené brzdové kotouče, nemá to chybu. Nejvyšší třída LMP1 má hlavní světla bílá, LMP2 taková normální a GT Pro a GT Am žlutá (jako mají někdy francouzká auta). Tak se už zdálky pozná, v jaké jede auto kategorii. Svítí i startovní číslo a na boku má každé auto 3 kulatá světla pod sebou, prvnímu v pořadí svítí jedno, druhému dvě a třetímu tři, světla jsou podle tříd rozlišena i barevně (zelená, červená, žlutá a myslím bílá), takže je dokonalý přehled o pořadí na čele každé skupiny, navíc jsou všude kolem trati velkoplošné obrazovky.
Rychlost, zrychlení = šílenost. Když se kolem mne v noci míhala auta rychlostí přes 300 km/h, za prvé jsem nechápal tu strašnou rychlost a za druhé, jak auto dokáží ti chlapi v téhle rychlosti, v noci, v poměrně chabém osvětlení, v lese a ještě na mírně se stáčející trati, řídit. Ve dne, když jsem byl na tribuně na cílové rovince, bylo vše OK, ale když jsem sešel až k zídce oddělující mne od trati, měl jsem v té rychlosti problém někdy přečíst startovní číslo. Co se týká zrychlení, tam je to síla hlavně u nejsilnějších LMP1, resp. hybridů Toyota, Porsche či Audi a vynikne to při předjížděcích manévrech ve výjezdu ze zatáček. Když tam vidíte samotnou Corvettu, Ferrari nebo Aston Martina ve třídě GT Pro, určitě nemůže nikomu jejich zrychlení za zatáčkou připadat malé. Ale dohnala-li je v zatáčce nějaká LMP1, pak to vypadá, že Farrari stojí zatímco LMP1 dost slušně zrychluje, ten rozdíl je fantastický. S kluky jsme se shodli, že rychlost a zrychlení nám přišly až komické, něco jako zrychlený film, tam ale víme, že je to uměle zrychlené a víme jak se to dělá. Ale tady na to koukáte v reálu a působí to až nepřirozeně, párkrát jsem po průjezdu auta vyprskl ve smích, jak mi to přišlo komicky absurdní...