PavelS píše:Klimu máme kdyztak jak NA, tak NBfl
bkralik píše:Při přeplňování se dost často (obvykle) nahrazuje váha vzduchu čidlem tlaku v sání.
Problém je v tom, že váha vzduchu je proprietární (čili k ní není dokumentace) a závislost výstupního napětí z váhy s aktuálním průtokem vzduchu není vůbec jednoduchá. Problém je, že ji ovlivňuje potrubí před/za ní (potřebuje laminární proudění vzduchu) a takový kompresor/turbo jí určitě přesnosti nepřidají.
Kvůli těmhle důvodům se to řeší tím čidlem tlaku vzduchu v sání (zkratka MAP - manifold air pressure). Člověk si může říkat, proč sakra má měřit tlak v sání, ale ono to je ve svém způsobu úplně geniální - množství nasávanýho vzduchu je daný otáčkami (když se to točí víc, tak to víc saje), "zatížením" (prakticky otevření škrtící klapky) a nějakou konstantou, které se říká "objemová účinnost" (VE - volumetric efficiency, ale to je vedlejší). No a tlak v sání právě přesně popisuje to zatížení - když je škrtící klapka zavřená, tak je tlak v sání "skoro úplně vakuum", protože motor saje furt stejně ale my mu vzduch škrtíme, a zatížení je minimální, motor jede na volnoběh. Naopak když je klapka otevřená - plný plyn, je v sání "prakticky atmosferický tlak" a zatížení bude asi maximální. A geniální (dobře, asi silnej výraz) mi to právě přijde v tom, že nezáleží na reálné poloze škrtící klapky, ale snímá to přímo to "zatížení". Protože mít čidlo na škrtící klapce, tak musí člověk řešit, že v malých otáčkách stačí miniaturní otevření škrtící klapky (malé otáčky = motor chce jenom maličko vzduchu), zatímco u omezovače je potřeba mít klapku fakt otevřenou naplno. Tohle to řeší nějak implicitně, samo.
Takže závěrem - jednotka potom množství nasávaného vzduchu normálně má, jenom dopočítané z víc konstant. Plus další, úplně vedlejší věc je to, že máme lambdasondu a ty můžeš množství paliva řídit i zpětnovazebně, z toho kolik ti zbylo nespáleného kyslíku ve výfuku. Ale to samozřejmě funguje jenom v nějakých režimech (jako třeba ustálená jízda) a má to svoji časovou konstantu (nereaguje to hned), takže ten nějaký primární senzor je furt potřeba.
Omlouvám se, jestli jsem něco vysvětlil blbě. Když mě někdo opraví, budu jenom rád
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků